Daniel Landa převzal ocenění za 150 000 prodaných nosičů Krysaře. Nejnovější inscenace muzikálu zároveň oslavila 150. reprízu

Foto: Richard Kocourek
Ocenění za 150 tisíc prodaných nosičů s nahrávkami muzikálu Krysař si převzal jeho autor Daniel Landa na 150. repríze aktuální inscenace svého díla v pražském Divadle Kalich. Krysař se nejen na českých jevištích uvádí už přes 20 let a má na svém kontě celkově bezmála 1 500 odehraných repríz (jeho původní premiéra se konala v listopadu 1996).

Muzikál Krysař je dnes aktuální snad ještě více než v době svého vzniku. Autor si pochopitelně nemůže přát víc, než že na svém díle nemusí změnit ani čárku, a přesto výstižně pojmenovává naši přítomnost, realitu, ve které žijeme. Ukázalo se, že s novým Krysařem jsme přišli ve správné chvíli.  Ani na jedné ze 150 odehraných repríz našeho nového nastudování nezůstalo v hledišti jediné volné místo. Krysař je i ve své třetí sezóně vyprodaný na měsíce dopředu,“ bilancuje producent a majitel Divadla Kalich Michal Kocourek.

„Když jsem Krysaře psal, byl jsem si naprosto jistý, že jde o velké nadčasové téma,“ prozrazuje autor hudby, libreta a textů Daniel Landa. „Trvalý zájem publika i sociální a politické události jen potvrzují mýtický, tedy univerzální aspekt příběhu, který dokola prožíváme, aniž bychom se nějak zásadně poučili, i když to tak nevypadá. Kde stoupá pod pokličkou tlak, tam to předznamenává výbuch, až přijde vhodná jiskra – impulz.  V současné společnosti napětí určitě stoupá, cítíme to všichni a dílo Krysař tohle reflektuje a varuje před tím.“

Režisérka Mirjam Landa má jednoduché vysvětlení, proč muzikál Krysař neztrácí na divácké atraktivitě ani po více než 20 letech od svého vzniku: „Krysař je lákavý, jednoduchý příběh. Hudba je chytlavá. Má spoustu vážných, ale i vtipných scén. Postavy jsou výborně vykreslené a divák se může identifikovat s jejich povahami. Příběh žene dopředu a narůstá. Každá scéna má svůj smysl. To vše je prokládané tanečními sekvencemi. A ještě to celé má poselství. Co bychom mohli chtít víc? Českých nebo zahraničních muzikálů tohoto druhu je velmi málo.“

Oba tvůrci se shodují, že kdyby na Krysaři měli pracovat znovu, nic by na něm neměnili. „Ne, Krysař je skvělá hudební dobovka z devadesátých let,“ konstatuje Daniel Landa. „Poslední inscenace se hraje dva roky a myslím, že ještě pár let bude aktuální a na úrovni. Dovedu si představit, že za deset až patnáct let bude nový Krysař, který bude mít svoje silné stránky jinde. A co se týče hudby i textu, ty by měly zůstat tak, jak jsou, dalších padesát let. To je prostě Krysař,“ doplňuje Mirjam Landa.

Richard Kocourek

Richard Kocourek

Komentáře